Vandaag onze
laatste volle dag in Ethiopië. Door de omkering van ons traject reizen we nu
ook terug in de tijd. Axum draagt een schat aan archeologisch erfgoed dat onze
blik op dit land tot ver vóór de christianisering doet reiken. We bezoeken het
stellae-park met zijn ondergrondse graven, het paleis van de koningin van
Sheeba, de Axumite Stone (een beetje de Rosetta steen van de regio), de (ongebruikte)
graven van de koning Khaleb en zijn zoon Gebre Meskel … Opnieuw staan we met beschaamde kaken: dat
het bestaan van dit werelderfgoed al die tijd aan onze Westerse aandacht kon
ontsnappen. Deze sites kunnen moeiteloos de concurrentie aan met Griekse of Romeinse sites. Hét grote verschil is de
ontsluiting van een en ander, alles wat met omkadering te maken heeft, het
bijna totaal ontbreken van iets als ‘publiekswerking’ (of zelfs public
relations). Als toerist kan je niet anders (en het is trouwens verplicht) om je
door een individuele gids te laten begeleiden.
Teddy overtreft
als gids alle verwachtingen. Hij is bijzonder goed gedocumenteerd, brengt zijn
verhaal met (ingehouden) passie maar bovenal getuigt hij van een kritische
(kunst)historische spirit. Hij is lang niet de enige gids die goed het
onderscheid maakt tussen legende en interpretatie, maar bijzonder is hoe hij
weet te spelen met verschillen tussen interpretaties. Grappig is zijn verhaal
over de opleiding die de lokale gidsen kregen door Unesco. Twee experts (een
Italiaanse en een Franse) verdedigden een verschillende archeologische
interpretatie van de ruïnes van het kasteel van ‘de koningin van Sheba’. Veel
van Teddy’s collega’s werden hierdoor volledig van hun stuk gebracht. Teddy
zelf schept er duidelijk genoegen in zijn gasten/de toeristen net met die
verschillende interpretaties te prikkelen.
Teddy verrast ons
met zijn persoonlijke favoriete verklaring voor de neergang van het Axumitisch
Rijk in de 7de eeuw. Uiteraard heeft de opkomst van de Islam en de
Arabische staten en het daarmee gepaarde verlies van controle over de overzeese
handel met het Oosten (Indië o.a.) daar mee te maken. Maar Teddy verdedigt de
bijkomende hypothese: door de incorporatie van het Christendom is het volume
werk dat het gewone volk verzet dramatisch gedaald. De jaarkalender telde op
den duur meer feestdagen (heiligendagen) dan werkdagen. Dat zou de Axumitische
economie zodanig verzwakt hebben dat het voor de concurrerende Arabische landen
gemakkelijk was om de rijkdom van het Axumitisch rijk uit te hollen. De (weliswaar
anachronistische) parallel met onze eigen observaties van de huidige kerkelijke
praktijk treft ons zeer: de energie die de kerkelijke praktijk vandaag van de
mensen vraagt, lijkt ons enorm groot terwijl we niet meteen zien wat het hen
‘oplevert’ (hoe zij en hun land er beter van worden).
De lunch nemen we
in het Sabean Hotel. De aankleding, meubilering en beoogde uitstraling doen
vermoeden dat ook hier Chinese investeerders aan het werk zijn geweest.
Teddy neemt onze
vraag naar literatuur over het Axum-erfgoed en Ethiopië in het algemeen ter
harte en na enkele telefoontjes brengt hij ons naar een van zijn kennissen die
een boek te koop zou hebben. Een beetje in de war stappen we enkele minuten
later een piepklein winkeltje binnen waar vooral verzorgingsproducten en
dameslingerie aangeboden wordt. Van achter haar toog tovert de jonge
vriendelijke dame een stapeltje ‘boeken’ tevoorschijn. Niet gemakkelijk om onze
ontgoocheling te verbergen bij wat we zien. Heel erg spijtig dat men ook op
deze historisch zo belangrijke plaats nog niet verder komt dan een soort ‘jeugdboek’
met wat naïeve pentekeningen van de site. Waar zitten de wetenschappers hier?
Het is bijna
magisch hoe de ene gebeurtenis hier de andere opvolgt. Tijdens zijn gidsbeurt
bij het graf van koning Khaleb wijst Teddy ons een beetje verder op een
‘foreinchi’ met opvallende Indiana Jones-allures. Teddy kent hem als de
(Amerikaanse) archeoloog die met de regelmaat van een klok nieuwe
betekenisvolle steenpartijen blootlegt. Teddy introduceert ons aan hem (we zijn
op dat moment de enige toeristen op de site) en onze oprecht geïnteresseerde
vragen zijn aanleiding voor een college dat én de geschiedenis van Ethiopië, én
de archeologische waarde van Axum, én een uitgebalanceerde visie op de
ontwikkeling van het Afrikaanse continent (en de rol van onderwijs daarin) in
een half uur samenbalt. Het is de echtgenote (Amerikaanse arts) die hem
onderbreekt omdat zijn eigen gasten op hem wachten. We komen nog te weten dat
hij Sam Walker heet, onder contract is bij de universiteit van Axum, amper (of
niet?) publiceert, eigenhandig het steengruis van zijn ontdekkingen verwijdert,
volgende week in Axum Melinda Gates en een delegatie van de Amerikaanse senaat
zal rondleiden in de hoop meer middelen los te weken voor de opgravingen
(waarvoor hij Ethiopische collega’s aan het opleiden is) … Alweer een heel
verrassende en hoopgevende ontmoeting. We nemen ons voor de man later nog eens
te googelen in de hoop toch ergens een spoor te vinden van wat hij hier
presteert.
Een bezoek aan het
Maryam Tsion complex van Axum is onontkoombaar. De 17de eeuwse kerk
is gebouwd op en rond de fundamenten van een 4de eeuwse
tempelcomplex dat rond de 14de eeuw door de boze Joodse koningin
Yodith (bijnaam ‘het monster’) verwoest werd. Dat is volgens Teddy ook meteen
de verklaring (en het excuus?) dat in sommige Ethiopische kerken en a fortiori
in deze kerk vrouwen niet welkom zijn. De stijl van de kerk doet een beetje
denken aan de kastelen in Gondar. Vlak naast de oude kerk werd in de jaren ‘60 een
nieuwe kathedraal gebouwd onder inspiratie van de laatste keizer Haile Selassie
die er een Griekse architect voor engageerde. Een nogal opdringerige
architectuur. Last but not least vinden we op deze site de kapel waar de Ark des
Verbonds onderdak zou hebben. Dat is de oerrelikwie waarvan in elke orthodoxe
kerk een replica bewaard wordt in het ‘Holy of Holy’ en die enkel priesters en
deacons te zien krijgen. Dit ‘origineel’ mag maar door één levende priester
gezien worden en daarenboven mag hij aan niemand vertellen hoe de ark er
uitziet. Vandaag kampen de kerkelijke heersers met een vochtprobleem: het dak
van de beroemde kapel lekt. Om het dak te kunnen herstellen, is nu een nieuwe
kapel in opbouw. Daar moet dan de ark een tijdelijk onderdak krijgen. Dat om te
vermijden dat de dakwerkers van de oude kapel een glimp van het mysterieuze
object zouden kunnen opvangen ... Er
gaat echt heel veel energie naar de kerk ….
Wanneer we naar ons
hotel terugrijden door de drukke straten van Axum passeren we (niet de eerste
keer vandaag) een autokaravaan met posters van de overleden Meles Zenawi.
Overmorgen is het een jaar geleden dat hij in een Brussels ziekenhuis overleed
(zie ook eerdere berichten).
Teddy laat ons
nog weten dat de binnenlandse vlucht naar Addis van 9u morgen uitgesteld is tot
de middag. We kunnen dus een beetje langer uitslapen en zelfs nog een andere
archeologische site bezoeken in Axum. Nadeel
is wel dat onze tijd in Addis nu wel erg krap wordt om nog veel van de stad te
zien.
Voor het
avondeten willen de kinderen graag terug naar het Sabean hotel. Er is iets meer
leven te bespeuren dan in ons Remhai. We spreken er af met dr. Mekonen en zijn
departementsvoorzitter van de universiteit van Mekele. Ze zijn in de buurt ter
voorbereiding van een wetenschappelijke expeditie. Opnieuw een avond waarop we
getuige zijn van een bruisend dynamische groep mensen die hun land vooruit
willen zien gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten