Onze laatste uren
in Ethiopië. We genieten van de extra tijd in Axum met een bezoek aan de site
van Ad Hankara. Een antieke steengroeve van waaruit de stellae van Axum uitgehouwen
werden. Het blijft een raadsel hoe ze die gigantische monolithische obelisken
van wel 25 à 30 m hoog van hier naar hun plaats in Axum getransporteerd en
rechtop gekregen hebben. De groeve fungeerde volgens sommige interpretaties ook
al oefenplaats voor het kappen van bas-reliefs. Er zijn nog enkele van die
oefeningen te zien. Indrukwekkend is de ‘Gobedra Lioness’, voorwaar geen
broddellapje maar een prachtig bas relief (meer dan 3m breed) van een grommende
leeuwin, met ernaast een Maltees kruis (dat wellicht later na de
christianisering toegevoegd werd). Hoog op de rots waar de leeuwin trots voor
zich uitkijkt, zit een jonge Ethiopische man, al even trots zijn grazend vee
gade te slaan.
Teddy krijgt weer
nieuws van onze touroperator in Addis. Ethiopian Airlines liet weten dat de
binnenlandse vlucht nog verder is opgeschoven naar een uur of 4 in de namiddag.
Een tochtje door Addis is nu al helemaal niet meer mogelijk. We nemen dan maar
uitgebreid tijd voor een lunch in het Yeha hotel. Zelfde allures als het Geha
hotel in Gondar: hoog gelegen, schitterend uitzicht over Axum en het stellae
part en een begoed cliënteel. Teddy merkt op dat de Ethiopische familie die wat
verder op het terras zit, het gezin is van de eigenaar van een van de grootste
voetbalclubs van Ethiopië, Dedebit FC.
We maken ons
rustig klaar om naar de luchthaven van Axum af te reizen en nemen daar afscheid
van Teddy. Hij is bijzonder blij met de twee paar stevige bergschoenen die wij
kunnen missen nu en daar graag achterlaten.
De luchthaven van
Axum is zoals je wellicht van een kleine Afrikaanse luchthaven mag verwachten. Maar
in Ethiopian Airlines, we trust! De vlucht blijkt vertraging te hebben. Rond
half zes kunnen we dan toch naar de (enige) gate. Af en toe wordt iets omgeroepen
in het Amharic waarna ontgoochelde en zuchtende blikken op de Ethiopische
gezichten te zien zijn. Vertraging wegens heel slecht weer boven Mekele weet
een medepassagier voor ons te vertalen (de Engelse vertaling door de microfoon
is onverstaanbaar). Het is ongeveer 7 uur wanneer een nieuwe mededeling door de
microfoon schalt. Iedereen staat recht. Het is zover. We worden erg wantrouwig
wanneer we de nog bozere en zelfs opgewonden blikken zien. Waar we vandaag niet
eens aan durfden denken wordt harde waarheid: vandaag geen vluchten meer van
Axum naar Addis. Over een uur of 4 vertrekt de vlucht van Turkish Airlines naar
Zaventem. Zonder ons.
De chaos aan de
incheckbalie van Axum is aanzienlijk. De voetbalclubeigenaar die we net nog op
het terras van Yeha zagen voert het hoge woord. Blijkt dat Ethiopian Airlines
enkel voor de buitenlandse passagiers in een hotelovernachting in Axum zal
voorzien. Er wordt heel stevig onderhandeld en de situatie keert. Iedereen die
het nodig heeft kan naar het Sabean hotel gebracht worden. Foreinchi of geen
foreinchi. De deskmanager van Ethiopian Airlines verzekert ons dat hij met
Turkish Airlines aan het overleggen is hoe het in Addis dan verder moet naar
Europa. We verbijten onze ontgoocheling en ongerustheid en laten ons met een
busje naar het centrum van Axum brengen. Na de twee maaltijden in het Sabean
zijn de kinderen heel tevreden dat ze dit extra nachtje ook in dit ‘luxehotel’
kunnen doorbrengen. Lang zal dat niet duren: om half 6 morgenvroeg moeten we
klaar staan om weer naar de luchthaven te rijden waar we rond 6 uur zullen
inchecken voor de eerste vlucht naar Addis. Wat er daarna komt, zullen we dan
wel zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten